Min bilder
Namn:
Plats: Söpple, Koppom, Värmland, Sweden

Återerövra demokratin - Halvera EU-avgiften - Folkomrösta om Lissabonfördraget

Visit X09.eu

fredag, augusti 04, 2006

Vargen ska finnas där den inte stör människan

I går besökte jag tillsammans med Nils Lundgren och Junilistans lokala kandidater en bonde i Nössemark i norra Dalsland. På plats var även SVT, TV4, Radio Väst och den lokala tidningen. I förra veckan kom en varg och dödade fyra av bondens 38 får i hagen utanför huset. Ett av dem levde fortfarande på morgonen men det gick inte att rädda. Jag kan förstå bondefamiljens förtvivlan över att se sina djur lida.

Junilistan ser det som självklart att lagstiftningen ska ta hänsyn till människors livsvillkor på landsbygden. Rovdjuren ska inte tillåtas breda ut sig på människans bekostnad. Det är orimligt att alla Sveriges vargar ska finnas i ett litet område i Värmland, Dalsland och Dalarna. Byråkrater i Stockholm och Bryssel ska inte bestämma över livsvillkoren på landsbygden. Vi vill ha en livskraftig rovdjursstam men förordar att skyddsjakt på varg och förvaltande jakt på lo och björn ska beslutas regionalt. Tar vi bort problemvargarna och håller beståndet på en rimlig nivå så tror jag att både människan och rovdjuren kan leva sida vid sida. De bästa viltvårdarna är jägarna.

Vi ser det som självklart att folk ska få försvara sina hundar och tamdjur mot rovdjursangrepp. Det är också självklart för mig att det är staten och inte den enskilde som måste ta konsekvenserna av rovdjurspolitiken. Den som drabbas av rovdjursangrepp ska ges full ekonomisk ersättning. Jag vill ta bort förbudet mot bly i jaktammunition.


Junilistan stödjer den pågående budkavlen för en bättre rovdjurspolitik som Svenska Jägareförbundet, Svenska Kennelklubben och Lantbrukarnas Riksförbunds (LRF) startat.

Läs även mitt tidigare inlägg om rovdjuren.

Hans Nilsson, Koppom
Riksdagskandidat för Junilistan


Andra bloggar om: , , , , ,

Inlägget finns på Intressant.se