Min bilder
Namn:
Plats: Söpple, Koppom, Värmland, Sweden

Återerövra demokratin - Halvera EU-avgiften - Folkomrösta om Lissabonfördraget

Visit X09.eu

tisdag, juni 20, 2006

Många små vägprojekt är bättre än att bygga stora monument

Jag var på grusvägsseminaium för en tid sedan. Där framkom det med all tydlighet hur det bristande underhållet av våra vägar negativt påverkar samhällsekonomin. En synpunkt som kom fram som det rådde stor enighet om var:

"Standarden på grusvägarna är av avgörande betydelse för den framtida utvecklingen för Värmland som en skogsindustriregion."

Eftersläpningen av underhållet för Värmlands 130 mil allmänna grusvägar ligger på omkring 100 miljoner kronor. Ytterligare 100 till 200 miljoner saknas för underhållet av de 500 mil enskilda vägar som finns i länet. Sverige har valt att inte använda EU-pengar till infrastruktur, som t ex vägar.

Många grusvägar är avstängda 3-6 veckor på våren beroende på tjällossning och begränsad bärighet. Avstängda vägar får många negativa konsekvenser för samhällsekonomin:

  • Skogsindustrin måste bygga lager för att vara säker på virkestillgången i tjällossningstider.
  • Skogsägarna får inte ut sitt virke. Virke är färskvara och tappar snabbt i kvalitet om det får ligga.
  • Åkerierna får ökade kostnader. Avstängda vägar leder till stillestånd eller att man får köra omvägar. Dåliga vägar leder till ökad bränsleförbrukning och ökade underhållskostnader.
  • Miljön tar större skada. Dålig bärighet på vägarna gör att bilarna tar mindre lass och får köra fler turer. Ökad bränsleförbrukning ger högre utsläpp.

Stockholm har fått 3,8 miljarder till trängselskatteförsök. Göteborg har fått en Götatunneln för 3,2 miljarder. Malmö har fått en bro och järnvägen håller på att borra sig in i ett berg för, vem vet, hur många miljarder i slutkostnad.

För de stora projekten finns det alltid pengar. Politikerna kan sola sig i glansen av en ny fin motorväg. Det är inte lika spektakulärt att ha varit med om att tjälsäkra skogslänens vägar.
I stan bygger man vägbulor för att hålla ner bilarnas hastighet. Det behöver man inte göra hos oss i skogen. Vi har vägbulorna naturligt. Fartkameror är en onödig investering. Kör vi fort här, så slår vi huvudet genom taket.

Nu är det dags att ändra prioriteringen. Innan fler nya stora vägmonument byggs så är det dags att se till att vi kan ta till vara våra råvarutillgångar. Satsa pengar på att rusta upp vägarna på landsbygden.

Investeringar i grusvägar görs för alla som bor i Sverige. Behovet kommer säkert att upplevas i sommar av alla storstadsbor som är fritidshusägare.

Hans Nilsson, Koppom
Riksdagskandidat för Junilistan


Andra bloggar om: , , , , , ,