Min bilder
Namn:
Plats: Söpple, Koppom, Värmland, Sweden

Återerövra demokratin - Halvera EU-avgiften - Folkomrösta om Lissabonfördraget

Visit X09.eu

onsdag, augusti 09, 2006

Äntligen en debatt på lika villkor

I går var det debatt på Lundsbergs bygdegård i Köla. Hör och häpna - för första gången fick jag delta på samma villkor som riksdagskandidaterna för de andra partierna. Tyvärr var det en mycket varm sommarkväll och Carolina Klüft på TV, så uppslutningen av väljare var skral.

Jag hade två huvudteman som skilde mig från de andra partierna.

Årets val är ett ödesval för Sveriges framtid. Den som röstar på något av de borgerliga partierna eller på socialdemokraterna röstar för att få mindre demokrati i Sverige. De fem ja-partierna väntar bara på att valet ska vara över, så att de kan godkänna EU-konstitutionen i Riksdagen och påstå att de har folkets mandat att göra så, trots att frågan inte varit uppe i valdebatten.

Den som i stället röstar på Junilistan så röstar för att få mer demokrati i Sverige. Vi hoppas och tror att Junilistan kommer att få en vågmästarroll efter valet. Junilistans absoluta krav för att stödja en regeringsbildare är att svenska folket i en beslutande folkomröstning får säga Ja eller Nej till EU-konstitutionen.

Mitt andra huvudbudskap var att jag har lösningen för att sänka elpriset. Det pågår en omfattande kapitalöverföring från konsumenter till elbolag. Om elproduktionen ställs utanför systemet med handel av utsläppsrätter så minskar elpriset med 17 öre/kWh. En styrning mot minskade utsläpp görs istället via miljötillstånd. Elbolagen får ansöka hos miljödomstolen om en årlig utsläppskvot för sina anläggningar. Ett hushåll med en årlig förbrukning på 15000 kWh skulle spara 3200 kr om vi räknar in momsen.

Slutligen så förtjänar Eda kommun att få en riksdagsman. Med hjälp av ditt kryss så kan det bli verklighet. Lägg din röst på Junilistan och kryssa Hans Nilsson. Jag lovar att hela mandatperioden tänka på vad som är bäst för mina väljare.

Hans Nilsson, Koppom
Riksdagskandidat för Junilistan

Andra bloggar om: , , , , , ,

Inlägget finns på Intressant.se