Min bilder
Namn:
Plats: Söpple, Koppom, Värmland, Sweden

Återerövra demokratin - Halvera EU-avgiften - Folkomrösta om Lissabonfördraget

Visit X09.eu

söndag, maj 28, 2006

Västvärmlänning till riksdagen

Min farmors morfars farfar Nils Olsson, från Olebyn, blev
vald till riksdagsman fem gånger för Jösse härad i slutet av 1700-talet. 211 år efter hans död så är det min tur att be om förtroendet att ta tillvara västvärmländska intressen i Stockholm.

Jag har engagerat mig i Junilistan för att jag vill behålla makten i Sverige och föra den vidare ut i landet. Vårt dagliga liv i Arvika, Eda och Årjäng blir inte bättre av att allt likriktas av byråkrater i Bryssel och Stockholm.

Det är förvånande att folk är glada över att få EU bidrag när det handlar om att ge två kronor till EU för att få tillbaka en. Om EU:s jordbruks- och regionalstöd tas bort så får vi mer pengar till regionala satsningar i Sverige. I stället för att gå till motorvägar i Sydeuropa så borde mer skattepengar gå till att rusta upp vägarna i Västvärmland. Vägunderhållet i Värmland ligger efter med 1,5 miljarder kronor. Det är lika mycket pengar som fuskas bort i EU på en vecka.

Junilistan anser att skogspolitiken ska finnas kvar i Sverige och inte tas över av EU. Vi vill att skyddsjakt på varg och förvaltande jakt på lo och björn ska beslutas på regional nivå. Det är orimligt att de flesta av Sveriges vargar ska finnas i Värmland.

Junilistan tycker att all primärvård ska vara kommunal. Vi vill ha en beslutande folkomröstning om landstinget Värmland ska finnas kvar. Ju färre nivåer som kostar pengar desto bättre.

Bredbandsutbyggnaden måste fullföljas så att även den som bor på landsbygden kan ta del av informationssamhället. 98 hushåll i Järnskog väntar på att telestationen i Korsbyn ska byggas ut. Runt om i Värmland finns det många fler som lämnats efter.

Småföretagens villkor måste förbättras omedelbart för att vi skall få riktiga jobb åt alla i stället för tillfälliga bidragsjobb i samband med valet.

Västvärmland behöver någon i riksdagen som kan lyfta våra frågor. Jag hoppas att du sätter kryss vid mitt namn på valsedeln.

Hans Nilsson, Söpple, Koppom
Riksdagskandidat för Junilistan


Andra bloggar om: , , , , , , ,