Min bilder
Namn:
Plats: Söpple, Koppom, Värmland, Sweden

Återerövra demokratin - Halvera EU-avgiften - Folkomrösta om Lissabonfördraget

Visit X09.eu

onsdag, maj 31, 2006

Ta bort kopieringsavgiften

När du köper en tom cd- eller dvd-skiva så får du betala en avgift till Copyswede. Avgiften beräknas per lagringsutrymme och uppgår till 1 krona per CD-skiva och 3:25 kronor för en dvd-skiva. Copyswede är en privat organisation som fördelar avgiften till olika konstnärs- och producentorganisationer.

Varför ska en privat organisation ha pengar när jag bränner mina semesterfilmer eller säkerhetskopierar mina filer. Det är som om det skulle vara en straffskatt på papper för att någon skulle kunna kopiera en bok. Det är fel att stifta lagar som ensidigt gynnar en viss grupp. Jag vill avskaffa privatkopieringsersättningen nu.

Hans Nilsson, Koppom
Riksdagskandidat för Junilistan


Andra bloggar om: , , , , , ,

3 Comments:

Blogger TF said...

Du håller ångan uppe fint, Nilsson, men vad håller partiledningen på med?

Nisse Lundgren kunde gott börja blogga han med.

31 maj, 2006 19:03  
Blogger Mind the Lacuna said...

Jag håller med dig om att privatkopieringsersättningen är alldeles för generell. Detta diskuterades redan i förarbetena till nya upphovsrättslagen. Det är ju därför vi inte kan bygga ut den.
Det skulle dock vara intressant att veta om du har några andra förslag på hur rättighetsinnehavarna skall kompenseras för de förluster de drabbas av till följd av informationssamhället.
Jag försöker inte vara spydig eller cynisk på något sätt, jag undrar verkligen.

08 juni, 2006 12:51  
Blogger Hans Nilsson said...

Jag tror alla tjänar på informationssamhället även artister som har lättare att marknadsföra sig.

Det gäller också att kunna anpassa sig efter den nya tiden. Jag tror att många fler skulle betala för musik över nätet om priset vore lägre än 10 kr per låt. Att straffbeskatta oskyldiga CD- och DVD-köpare är fel väg att gå.

08 juni, 2006 17:28  

Skicka en kommentar

<< Home