Min bilder
Namn:
Plats: Söpple, Koppom, Värmland, Sweden

Återerövra demokratin - Halvera EU-avgiften - Folkomrösta om Lissabonfördraget

Visit X09.eu

torsdag, september 07, 2006

Lagstifta mot politikerpensioner

Junilistan vill minska antalet riksdagsledamöter och antalet statliga verk. Jag vill ta bort politikerpensionen. Det är orimligt att en nybliven 50-åring som suttit 12 år i riksdagen ska kunna få över 31000 kr i månaden fram till sin 65-årsdag utan arbeta. Det blir en jackpot på 5,7 miljoner. Snacka om friår! Jag är trött på att höra folk säga att de tror att jag vill bli politiker för att bli försörjd för livet.

En person som har gjort ett bra jobb som folkvald borde vara mycket attraktiv på arbetsmarknaden och lätt kunna få ett jobb efter att ha lämnat politiken. Den som har gjort ett mindre bra jobb ska inte belönas för det. Politiker som saknar arbete får gå till arbetsförmedlingen precis som alla andra.

Jag vill därför att det ska finnas en lag som förbjuder kommuner, landsting och riksdag att betala ut särskilda politikerpensioner. Politiker ska ha samma skyldigheter och rättigheter som sina väljare. Varken mer eller mindre.

Hans Nilsson, Koppom
Riksdagskandidat för Junilistan


Andra bloggar om: , , , ,
Inlägget finns på Intressant.se

1 Comments:

Blogger Per Westberg said...

Har du någon koll på din egen partiledares och den nuvarande kd-mannens tidigare pensionsvillkor?

07 september, 2006 21:07  

Skicka en kommentar

<< Home