Min bilder
Namn:
Plats: Söpple, Koppom, Värmland, Sweden

Återerövra demokratin - Halvera EU-avgiften - Folkomrösta om Lissabonfördraget

Visit X09.eu

söndag, januari 14, 2007

Gräv nu!

Jag sitter och fryser efter det andra långa strömavbrottet på en vecka. Innetemperaturen som var nere på 13 grader är nu uppe på 15 grader igen.

Det är dags att elbolagen tar av sina övervinster, som man med nuvarande prissättningsregler mjölkar ur oss konsumenter, och investerar i ett elnät som klarar lite blåst. Gräv ner elledningarna så att inte fallande granar orsakar stopp i samhället. När jag skriver det här så rapporterar Expressen att 275 000 hushåll i Sverige är utan elström.

Elbolagen har pengar att investera i elnätet.
Varje år får man 24 miljarder till skänks av oss konsumenter utan att göra något för pengarna.

Hans Nilsson
Junilistesympatisör i Koppom

Andra bloggar om: , , ,
Inlägget finns på Intressant.se

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag håller fullständigt med dig.

15 januari, 2007 00:56  
Anonymous Anonym said...

Hej,

då vi båda sympatiserar med Junilistan så vill jag som kollega ändå höja ett lite varningens finger för att ta ett så snabbt beslut.
Jag läste en mycket intressant insändare i Sydsvenskan för någon dag sedan rörande just detta ämne.

Skribenten tog upp en vinkel som jag inte funderat nämnvärt på tidigare men som nu gör mig lite mer försiktig i frågan om att just gräva ner kablarna på stört.

Han skriver i sin artikel att det finns mycket lite dokumenterat om vilken påverkan en nergrävning får på naturen och han efterlyser en mycket bredare miljödiskussion gällande detta. Han pekar på saker som jag inte tänkt på men det finns ju gamla tekniker på hur man kan få upp mask ur marken när man skall ut och meta som bygger på att sätta ström i marken. Det visar sig enlig skribenten också att det faktiskt finns förändringar gällande framför allt ål i vattendrag där man dragit elkabeln i vatten. Detta kan i sin tur innebära att det inte enbart är elen som stör utan att det faktiskt är de magnetiska fälten runt kabeln som har påverkan på livet runt om.

Jag håller annars i sak med dig om att det vore väldigt praktiskt att gräva ner dessa så att vi slipper allt elände. Själv drabbas jag ju inte mycket av denna typ av avbrott då jag bor i ett samhälle på skånes västkust men även vi fick t.ex. under Gudrun klara oss med vedspisen ett tag. Men det går inte att jämföra det inser jag också. Det är dock i allas intressa att vi tar tag i och försöker reda ut vad som gäller. Kanske det finns men att jag och SDS skribenten inte känner till det... Vet du?

Jag uppskattar annars ditt engagemang och läser regelbundet dina inlägg i Sveriges olika tidningar... och på Junilistans hemsida!

Stå på! Snart är det val igen!!!

M.v.h.

Johan Olson
Skåne Södra

16 januari, 2007 18:49  

Skicka en kommentar

<< Home