Min bilder
Namn:
Plats: Söpple, Koppom, Värmland, Sweden

Återerövra demokratin - Halvera EU-avgiften - Folkomrösta om Lissabonfördraget

Visit X09.eu

torsdag, oktober 05, 2006

Valmyndigheten diskriminerar dyslektiker

Nu är även de handskrivna rösterna räknade. Jag tittade på landstingsvalet där i och för sig Junilistan inte ställde upp. Trots det hade vi fått ett antal röster. Då hade jag väntat mig att i sammanställningen för hela landet att få alla våra röster redovisade i en klump. Nej så har inte skett. Valmyndigheten gör skillnad på stora och små bokstäver samt mellanslag så att det blir olika partier. Här har vi sex olika partier enligt valmyndigheten:

Juni listan
Juni Listan
Junilistan
JUNILISTAN
junilistan
juniListan

Hur en dyslektiker som vill rösta på feministiskt initiativ ska kunna göra det på en blank valsedel vet jag inte. I redovisningen på valmyndighetens sida finns 71 varianter på det partinamnet.

Topp 5 partier för handskrivna röster i landstingsvalet enligt valmyndigheten:

584 röster - Piratpartiet
528 röster - Feministiskt initiativ
312 röster - Junilistan
264 röster - Enhet
176 röster - Sjukvårdspartiet

Topp 5 partier för handskrivna röster i landstingsvalet oberoende av stavning:

1062 röster - Feministiskt initiativ
677 röster - Piratpartiet
343 röster - Junilistan
315 röster - Enhet
190 röster - Sjukvårdspartiet

Hans Nilsson för Junilistan i Koppom

Andra bloggar om: , , ,
Inlägget finns på Intressant.se