Min bilder
Namn:
Plats: Söpple, Koppom, Värmland, Sweden

Återerövra demokratin - Halvera EU-avgiften - Folkomrösta om Lissabonfördraget

Visit X09.eu

fredag, maj 12, 2006

Äldreomsorg när jag blir gammal

Äldreomsorg handlar för mig om trygghet och valfrihet.

När jag blir gammal vill jag kunna bestämma själv hur länge jag ska bo kvar hemma. När jag känner att jag inte längre orkar, inte känner mig trygg eller är alltför ensam eftersom mina jämnåriga grannar inte längre finns kvar så vill jag flytta till ett äldreboende. Jag ska kunna välja var jag vill bo. Jag ska inte ha kommunarrest bara för att jag är gammal, utan kunna flytta närmare mina barn och barnbarn om de bor långt borta.

Det ska finnas aktiviteter som passar mig i den ålder och det fysiska skick som jag är. Om jag inte kan gå själv så ska jag få hjälp att komma ut i solen. När jag inte orkar laga min mat ska jag få tillgång till minst ett lagat varmt mål mat om dagen.

När jag blir så sjuk att jag behöver sjukhusvård ska det finnas någon som har det totala ansvaret. Jag vill inte bli skickad fram och tillbaka mellan kommun och landsting som ett kolli där båda försöker bli av med kostnaden.

Jag vill ha en innehållsrik ålderdom i trygghet.


Hans Nilsson
Riksdagkandidat för Junilistan

Andra bloggar om: , , ,